منتدياتى الجاحظ

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 829894
ادارة المنتدي مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدياتى الجاحظ

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 829894
ادارة المنتدي مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 103798

منتدياتى الجاحظ

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

افلام عربى -افلام اجنبى -اغانى -كليبات -برامج

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ

SHETOS
    SHETOS
    ™¤¦جعلونى ادمن ¦¤™
    ™¤¦جعلونى ادمن  ¦¤™

ذكر
    البلد : عرب شيتوس
    العمل : عملونى مدير
    المزاج : مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 3110

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Empty مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ

مُساهمة من طرف SHETOS الإثنين 5 أكتوبر - 17:37

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Nsaayat2f13ceebdf

مساء الخيـ؛ـرات على الجميع بنين و بنات ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Wawa9

حــمــــااااتــــى..

أم الزوج حبيبك يعنى أمك الثانيه ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Mdclryo0pk24

طبعاً أول ما بنقول كلمه حماتــى بنفتكر على طول الممثله المشهوره ،

.. مارى منيب ..

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Mary1small

اللى آدت دور الحماه بشكل كوميدى و جميل بس من وجهه نظرى البسيطه و الصغيره جداً ،

بالرغم من دورها اللى قدمته بدم خفيف فى معظم أفلامها و اللى بحب اشوفها و بيضحكنى كتير ،

إلا أنها شوهت الحماه و طلعتها دايماً الوحشه اللى مش فى قلبها رحمه و بتوقع بين الآبن و الزوجه ،

انا معاها ان فى بعض الحموات كدا ربنا يبعدهم عنها لكن انا ادامى حموات كتير و بشوف ازاى بيعاملوا ،

و بيعتبره زوجه الابن زى بنتهم بالظبط و يمكن بيعاملوهم احسن من بنتهم كمان مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Blush-anim-cl،

عامل الناس كما تحب ان تعامل يعنى عاملى كويس هتلاقى حماتك قشطه معاكى مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Boulay ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 83girl

طبعاً انا مش بعفى كل الحموات و مش بقول كلهم حلوين أو كلهم وحشين ،

بجد انا شايفه ان دلوقتى يا جماعه معظم الحموات بقوا هما اللى بيتعاملوا مش كويس قوى و شويه بيعاملوا وحش ،

المهم احنا سيبنا من دا فلو حماتك صعبه و شديده معاكى ،

فالاكيد لازم نقدر مشاعرها و ان ابنها اختار بنوته جديده تملى حياته ،

و ان ابنها حب و هيكون اسره ،

حطى نفسك مكانها و ان هيبقى عندك ابــن و هيجى يوم يقولك انا عاوز اتجوز بنوته حبتها يا ماما ،

فلازم نعرف ايه بيدور فى دماغها و لازم نشيل اى افكار غلط دخلتها ،

ونشيل ان ابنها هيبعد و هيحب مراته اكتر و الكلام اللى هيدور كله و هيسيطر للآسف على معظم امهاتنا ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Nsaayata13dc5b7c7

ازاى بقى نعامل حماتنا كويس و نخليها تحبنا زى بنتها و اكتر و كمان لو جوزنا زعلنا هى اللى تقف معانا ،

لما حماتكـ تيجى تتقدم ليكى تكلميها كويس و حسسيها تعرفيها من زمان ،

عرفيها ان الام احلى و اهم حاجه فى الدنيا كلى عقلها بس مش بتكدبى فعلا هى احلى حاجه فى الدنيا الام ،

و لا انتوا مش معايا فى دا بقى ^-^ ،

يعنى تاكدى عليها الكلام و انها امك و تقوليلها يا ماما مش يا طنت مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 13 ،

و تحسسيها باهميتها و كمان تاكلى عقلها باسلوبك و روحك الحلوه ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Nsaayat72f133b786

خدى رايها ف شبكه و عفش و نظام الشقه و ازاى هتحطى العفش ،

حسسيها كانك بنتها و ليها كلمه عليكى شاركيها معاكى بس فى نفس الوقت مش تلغى شخصيتك ،

يعنى خدى رايها و تعرضى رايك بادب لحد ما فى حد يقتنع المهم تحسسيها بالدور دا ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 1143

قوليلها ان ابنها و لنفترض اسم احمد بيتكلم عنك ،

و احمد بيقولى كلام جميل عليكى و اد ايه بيحبك و تعبتى فى تربيته ،

ربنا يخليكى يا ماما على احمد و انك هادتينى بيه ،

و خلتينى زوجه ليها كدا هتحس ان لسه ابنها بيحبها و بيتكلم عنها و دورها هيفضل مهم ،

قوليلها بيقول عاوز نربى ولادنا زى ما ماما حببتى ربتنا و عاوزها تساعدنا فى دا ،

هتحس ان هو ابنها زى ما هو و هيفضل زى ما هو ،

يعنى احمد اللى قبل الجواز و بيحبها هو نفسه احمد اللى بعد الجواز و لسه بيحبها و بيموت فيها ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Nsaayatcc29518c83

لازم تخلى جوزك يودها على طول و يكلمها و يقعد معاه و يزورها مش تخطفيه منها زى ما هى متخيله ،

لازم تروحى كتير عندها مش زيارات ضيوف عشان دى بتضايق عن تجربه ،

لو لقدر الله حصل مشكله معاها اوعى اوعى اوعى يا بنت انتى و هى تغلطيها حتى لو هى غلطانه ،

و اوعى تحطى جوزك فى محل اختيار بينك و بينها هتبقى انتى اللى بتهدى عش حبك و زواجك و هتخسرى جدا ،

و مش هتخسرى حماتك بس و جوزك و نفسك و هتعيشى فى مشاكل ،

و لو عملت حاجه قوليلها انا اسفه يا حببتى و بوسى راسها كمان ،

متعانديهاش لانها مهما كان ست كبيره و زى امك ،

و لما تقعدى مع جوزك مش تشيليه منها ابداً بس فهميه ان محصلش حاجه و ان حصل كذا كذا و باسلوب كويس ،

و تشرحيلى الموقف بهدوء و تقوليله يكلمها براحه و يفهمها ان بلاش كذا ( اللى عملته ) ،

صدقينى هيحترمك جداً انك حافظتي على امـــه و على جوزك ،

و انك مش حطتيه فى وضع اختيار بينكم و لا ان هو يشيل منها و كمان هيقولك حقك عليا انا ،

.
    .

لو حسيتى انها زعلانه من اى حاجه و لا منك اقعدى معاها ،

و حلى الموضوع بسرعه قبل ما يطور و خليكى عاقله و هاديه لاى حاجه ،

دى زى والدتك و ام جوزك يعنى اغلى حد عنده و لازم تراعى اهله زى ما هو هيراعى اهلك ،

حاولى تخرجى معاها و تشترلها هديه مثلاً فى يوم تانى حسسيها انك فكراها و بتعتبريها امك فعلاً ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 1116

ان شاء الله لما تكونى حامل كدا خديها معاكى لدكتور النساء و وريها الطفل ،

و لما تيجى تشوفى ولد و لا بنت بردوا خديها ،

لما تيجى تختارى الاسماء اعرضى عليها و خدى رايها ،

و قوليلها ايه رايك يا امى يا حببتى عندى اسماء كذا ،

انتى نفسك اسمى ايه منهم و لا عندك اسماء جديده ايه ،

و قولى انا عاجبنى كذا هتحس انك اهتميتى بيها ،

و لو مش عاجبها صدقينى هيعجبها جداً من تقديرك ليها ،

و انك اهتميتى بيها و الاسم اللى مثلا مش عاجبها هتقولك سميه ،

علشان بس قدرتيها و حسستيها انها امك و اغلى الناس ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 232

يا سلام لو حماتك و امك الثانيه جت ليكم تعملى ايه؟؟

لو طال تفرشى الارض ورد و فل و رمل افرشى ،

جسسيها ان بيتها مش بتيك انتى ،

جبيلها هدوم و لو هى مش مقاسك لازم تجبيلها طقم ملابس بيت تقعد بيه عندك مثلا ،

امسكى فيها تبات عندك و تنور بيتك اعمليلها احلى اكل و احلى حلويات و عصاير ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ 1148

بلاش كل شويه مع جوزك مثلاً احمد .. يا احمد دا ماما عملت و سوت و زعقتلى و كسفتنى ،

لا اكسبيها و اكسبى جوزك بعدم الشكوى متخلهوش يتدخل غير فى حاجه كبيره ،

و كمان لما يتدخل اياكى يكلمها ادامك و لو حصل و هو اتصرف و كلمها ادامك قوليله ماما على عينى و راسى ،

و دا حببتى و انا الغلطانه و انا بحكيلك علشان اعرفك ان مش كنت اقصد ازعلها و لا ازعلك ،

و عمرها ما زعلتنى ايه دا يا احمد ازاى تقول كدا و انا مقصدش ان زعلانه ،

و بوسى راسها و حاولى تكسبى الموقف لصالحك و تطلعيها من الآحراج ،

و مش هو بس اللى هيقدرك دا هى كمان هتتكسف جداً و هتتاسفلك يمكن بينها و بنيك ،

أو على الاقل هتعاملك باحترام و حب أكتر من الآول ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Nsaayat93cb8ad8b4

لازم تتكلمى عن حماتك باسلوب كويس جداً سواء ادام حماتك و لا مش ادامها ،

حتى لو هى مش كدا اياكى تغلطى فيها و لا تغتابيها خليها دايماً احسن واحده ادام الكل و ادام نفسها ،

سبيى زوجك يزورها شويه و يتكلم معاها بحريه ،

و لو انتم موجودين وخدها على جمب و اتكلم معاها و الفضول كلك و عاوزه تعرفى بيقولوا ايه ،

اتصرفى باسلوب كويس و سبيه يتكلم معاها شويه و اعرفى ان الكلام ميخصكيش ،

اعملى مش واخده بالك اتكلمى مع اى حد موجود ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Nsaayat1eceaf9f84

لما تجيبى اطفال لازم تخليهم يحبوا جدتهم جداً و تقوليلهم تاتا او نينه حلوه و قولى كل حاجه حلوه عنها ،

ابتسمى دايماً فى وشها و خلي الابتسامه مش تفارق وجهك ابداً و عامليها بتقوى و احترام دايماً اعتبريها امك ،

خليكى هاديه دايماً و الهدوء دايما بيموت اى غضب جواكى ،

و استخدمى لباقتك و ودك و ادبك و عبارات لطيفه معاها ،

دى نصايح مهمه عشان تعيشى سعيده وحاولى دايما تستحمليها لانها زى امك وكمان ام الانسان اللى بتحبيه ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Nsaayat52730e60f0

أما لو قرات كلماتى أم الزوج ،

يا ريت أى ام بتعامل زوجه ابنها مش تمام و شديده عليها ،

فيا ريت تعتبيرها بنتك و تعامليها كويس و تقوليلها ايه يرحيك و تسبيلها حريه شويه ،

و تعرفيها انك بتعتبريها بنتكـ ،

و بتخافى عليها و عاوزاها سعيده و مبسوطه ،

عاوزاكى تتاكدى يا ام الزوج ان لو عاوزه ابنك سعيد و مرتاح فى حياته احترمى خصوصيتها ،

سبيلهم شويه حريه و خصوصيه و احترمى و حافظى على دا ،

و مش يبقى تدخلك مجرد فضول زايد و حب شديد للآبن و غيره قاتله عليه من العروسه الجديده ،

مـ،ــن أجـ؛ـل معاملـ،،ــه وحياه أسعـ،ـد مـ،ــعღ أمـكـ الثانيـ،ـه ღحمــ،،ـاتكـ Wawa9

تحياتى القلبية

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد 19 مايو - 17:14